הסכמי ממון והסכמי חיים משותפים

מהו הסכם חיים משותפים?

הסכם אשר מסדיר מערכת יחסים בין בני זוג אשר מתכננים לנהל חיי משפחה משותפים תחת קורת גג אחת. בדרך כלל מדובר בבני זוג אשר אינם יהודים ואשר אחד מהם אינו אזרח ישראלי והוא מבקש לקבל מעמד בישראל מכח זוגיותו לאזרח ישראלי או מכח נישואיו לאזרח ישראלי.

הסכם זה מסייע לבני הזוג המנהלים חיי זוגיות להגדיר ולהסדיר מראש את מערכת היחסים שלהם ולמנוע אי נעימויות בעתיד במהלך חייהם המשותפים ובפרט אם יחליטו להיפרד.

במסגרת הסכם זה מעלים הצדדים את כוונותיהם , רצונותיהם והתחייבויותיהם זה כלפי זו ולהיפך, כך לדוגמא , במסגרת הסכם חיים משותפים יתנו בני הזוג את הדעת לעניין גידול וחינוך ילדים משותפים שיהיו (החיים מלמדים כי לפעמים גם אם לא מתכננים ילדים לפעמים יש הפתעות ודברים לא מתוכננים..) ואף יתרה מכך – אצל מי יגדלו ויחונכו הילדים אם בני הזוג יפרדו.

יש לשים לב כי בפרידת בני הזוג משרד הפנים מבן הזוג הזר לעזוב את הארץ וללא הסדרת עניין משמורת הילדים מראש במסגרת הסכם חיים משותפים צפוי להיות מאבק קשה וכואב (שבדרך כלל בא גם על חשבון הילדים ) היכן הילד ימשיך לחיות : בישראל (בדרך כלל , אך לא רק , עם האבא) או במדינת מוצאה של האמא שאינה אזרחית ישראל.

areas-activity

כמו כן , במסגרת הסכם חיים משותפים יתנו הצדדים את דעתם לגבי מילת ילד משותף (ברית מילה) שכן לא מעט מקרים בהם צד אחד יהודי והשני לא וקיימות מחלוקות לגבי הצורך בקיום מצוות המילה אשר לצד אחד מהותית ואילו הצד האחר מסרב "לפגוע" בגופו של התינוק ולחתוך איבר מגופו.

נושאים נוספים שיקבלו ביטוי בהסכם חיים משותפים הנו חיות מחמד, דוגמא נוספת לנושאים במסגרת הסדרת המעמד לבת הזוג במשרד הפנים, מוצג ומוגש ההסכם למשרד הפנים ומהווה חלק חשוב מראיות בני הזוג לכנות הקשר וזכותם לקבלת מעמד מכח חייהם המשותפים.

על כן , בנוסף לחשיבות ההסכם לשם הסדרת החיים המשותפים בין בני הזוג ותיאום ציפיות מהמערכת יחסים המשותפת הרי שקיימת חשיבות רבה ומהותית לניסוח ההסכם בצורה מקצועית ואשר תשרת את בני הזוג גם מול משרד הפנים במסגרת הסדרת המעמד בישראל מכח זוגיותם.

מהו הסכם ממון?

הסכם זה מטרתו להסדיר את ענייני הרכוש בין הצדדים והצד הכלכלי של הקשר הן בתקופת מערכת היחסים והן במקרה של פרידת בני הזוג.

זוגות רבים שאינם עורכים הסכם ממון נקלעים למריבות ומחלוקות כספיות קשות אשר יכלו למנוע זאת לו היו עורכים הסכם ממון מסודר.

כמו כן , יש מקרים רבים בהם אחד הצדדים אמיד יותר מהשני ובעל נכסים /רכוש רב יותר. כל עוד היחסים בין בני הזוג תקינים ונעימים לא מובנת ומורגשת נחיצותו של הסכם הממון. לעומת זאת , כאשר יחסי בני הזוג עולים על שרטון צצות לא פעם תביעות לשיתוף וחלוקה ברכוש והעניין כרוך בהוצאות משפטיות רבות ואי נעימות רבה.

כאשר בני הזוג ערכו מראש הסכם ממון , עוד בטרם יחסיהם עלו על שרטון ועת הכל היה על מי מנוחות , אין סיבה להיקלע להליכים משפטיים שכן הכל הוסדר מראש וקיבל ביטוי בצורה מפורשות ומסודרת כך שכעת נותר רק ליישם מה של מי .

ההסכם חייב להיות מקיף וממצה את מירב הנקודות והמחלוקות הצפויות לצוף בעת פרידת בני הזוג ועל כן חשיבות רבה לניסוח ההסכם בצורה יסודית ומקצועית.

האם ניתן לערוך הסכם חיים משותפים והסכם ממון יחדיו?

התשובה חיובית. לאור העובדה כי מומלץ לערוך את שני ההסכמים הרי ששילוב ההסכמים להסכם אחד הנו דבר מבורך אשר ינחה את בני הזוג במהלך חייהם המשותפים וללא ספק יקל וישרת אותם אם יחליטו להיפרד.

הפרדת ההסכמים נועדה על מנת לאפשר לזוגות אשר אינם מרגישים בנוח לדון בסוגיית הרכוש עוד בטרם עברו תחת קורת גג אחת וחוששים שהדבר יעכיר את האוירה ויגרום אי נעימות מסויימת.

איך מתגברים על : "לא נעים לי לבקש ממנה לחתום ... היא בטח תיפגע ותרצה להיפרד..."?

"הסכם חיים משותפים" או "הסכם ממון" נערך בזמן שהקשר בין בני הזוג מאוהבים ומלאי הבנה, הרמוניה והתחשבות הדדית. כאשר שני בני הזוג מעוניינים ומודעים לצורך בעריכת ההסכמים הרי שאין בעיה או אי נעימות וההסכם נערך באופן מכובד , הגון ומשביע את רצון הצדדים ללא כל משקעים מיותרים תוך כניסה לקשר בידיעה ברורה וברצון טוב.

מה קורה כאשר אחד מבני הזוג אינו מעוניין או אינו מבין את הצורך לחשוב בשלב זה על הפרידה או מתחיל להטיל ספק בזוגיות כאשר מבקשים ממנו לחתום ולוותר על דרישות רכושיות וכו` או אף נפגע ולא מבין כיצד הבן זוג האוהב והרגיש פתאום הפך לאיש עסקים קר ומנוכר אשר דואג להגן על עצמו באמצעות עורך דין ממולח ומפולפל?

במצב זה , חשיבות רבה ומהותית לבחירת עורך דין בעל נסיון בתחום אשר יעדן וירכך את האוירה ויבהיר למי מהצדדים כי האינטרס הנו משותף של מי מבני הזוג כך שחשוב להעלות את השאלות וסוגיות אלה בשלב זה ובדרכי נועם ולא בזמן פירוד שם כבר קיים מתח בין בני הזוג וכל אחד בני הזוג פועל מתוך תחושה של פגיעה רגשית אישית או תסכול ממערכת היחסים שהתרסקה שכן בזמן כזה קיימת סבירות שבני הזוג יקבלו החלטות לא שקולות או הוגנות ובכך יגררו להתדיינות משפטית ארוכה סבוכה ויקרה וללא כל מטרה מהותית.

משרדנו נוהג לשלב את הצורך בהסכמי ממון או הסכם חיים משותפים במסגרת הסדרת מעמד של זוגות המטופלים על ידי משרדנו כך שמי מבני הזוג לא נקלע לאי נעימות של "איך לבקש ממנה לחתום " וכו`. במסגרת המפגשים והעבודה המשותפת לשם הסדרת המעמד מוצג ומוסבר לבני הזוג חשיבות ההסכמים ונקודות למחשבה מדוע צריך ומומלץ לערוך אותם כך שבסופו של יום מרבית הזוגות מבינים את הצורך ומבינים כי מטרת משרדנו הנה טובת מי מבין בני הזוג ועל כן הם מבקשים שנערוך להם את ההסכמים בנוסף להסדרת המעמד.

כל התהליך נעשה בחיוך , בנועם ובהבנה מלאה של מי מבני הזוג .

כל צד מעלה באופן ניפרד בפני משרדנו את הנקודות שחשוב לו להבהיר ולהסדיר ומשרדנו פועל לאזן בין הצדדים במסגרת ההסכם ומבלי צד ידע את שהצד השני ביקש להבהיר ולהדגיש. בזמן מפגש בני הזוג עם עורכת הדין ליאת שטיינברג מתאמים ומגשרים על פערים ומחלוקות וזאת תוך סיוע, הכוונה והסבר שניתן להם במקום על ידי עוה"ד ליאת שטיינברג .